Terveyskylän koronabotti sisältää kysymyksiä oireista, kanssakäymisestä sairastuneiden kanssa, perussairauksista sekä mahdollisesta altistumisesta. Vastausten mukaan botti arvioi koronavirustartunnan (COVID-19) todennäköisyyttä ja antaa täsmäohjeet hoitoon hakeutumisesta eri tilanteissa. Koronabotti on pilottivaiheessa ja sitä päivitetään joka päivä viranomaisohjeiden muuttuessa.
Koronabotti noudattaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin infektiolääkäreiden, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä kansainvälinen CDC:n (Centers for Disease Control and Prevention) ohjeistusta. CDC:n ohjeistus on jo käytössä Yhdysvalloissa ja Britannian julkisessa terveydenhuoltojärjestelmässä NHS:ssä (National Health Service).
Koronabotti on tarkoitettu kansalaisille ja sitä voi käyttää eri puolilta Suomea.
Koronabotti on pilottivaiheessa ja sitä kehitetään koko ajan muuttuvan virustilanteen mukaan. Palvelun tuottaa HUS.
Koronabotti on linkitetty yliopistosairaanhoitopiirien sivuille, Infektiotaloon sekä Päivystystalo.fi-palveluun.
Psyykkisen tuen sisältöjä lisätty Koronabottiin
Tavallisen arjen mullistanut koronavirus herättää monissa ahdistusta ja epävarmuutta. Tätä huolta osaltaan lievittämään on Terveyskylän Koronabottiin lisätty psyykkisen tuen osuus. puolilta Suomea.
HUS Helsingin yliopistollisen keskussairaalan psykiatrian asiantuntijoiden suunnittelemat psyykkisen tuen sisällöt käsittelevät mm. psyykkistä selviytymistä epävarmuudessa ja eristyksissä. Kantava ajatus on, että vaikeissa tilanteissa selviytymisen taitoja on mahdollista harjaannuttaa. Koronabotti opastaa arjen sujumista tukeviin harjoituksiin, huolitunteiden kohtaamiseen sekä kehon ja mielen voimavarojen säilyttämiseen.
”Liiallinen varautuminen tilanteisiin muuttuu helposti vatvomiseksi ja murehtimiseksi, joita on vaikea lopettaa. Asioiden vatvominen tuntuu helpottavan hetkeksi, mutta huoliajatuksia jatkuvasti läpikäymällä huolestuneisuus tosiasiassa pahenee. Koko elimistökin kuormittuu jatkuvan valmiustilan vuoksi. Nyt olisi hyvä vähentää kuormitusta rauhoittumalla ja keskittymällä oleelliseen. Myös eristyksissä olevat tarvitsevat nyt erityistä tukea meiltä kaikilta ”, toteaa linjajohtaja Jan-Henry Stenberg (HUS IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja).
Terveyskylän Koronabotti ja henkisen tuen ohjelma kiinnostaa – kävijöitä yli 50 000 (23.3.2020)
Koronaepidemia herättänyt valtavan määrän kysymyksiä ja terveysviranomaisten neuvontakanavat ovat tukkeutuneet puhelinsoitoista. Tiedonjanoiset ovat löytäneet Terveyskylän Koronabotin – sillä tehtiin viikossa lähes 50 000 oirearvioita ja kysymys-vastaus-viestejä on lähetetty yli miljoona. Henkisen tuen ohjelmassa on tehty jo yli 3000 harjoitusta.
Lisätietoa antavat:
Jan-Henry Stenberg, linjajohtaja, HUS, IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja, jan-henry.stenberg@hus.fi, pl. 050 427 0656
Visa Honkanen, kehittämisjohtaja, HUS, visa.honkanen@hus.fi, p. 050 427 5023
Sirpa Arvonen, vastuualuejohtaja, HUS Tietohallinto, sirpa.arvonen@hus.fi, p. 050 407 4544
Koronabotti julkaistaan Terveyskylä.fi- palvelussa ja linkitetään yliopistosairaanhoitopiirien sivuille, Infektiotaloon sekä Päivystystalo.fi-palveluun.