Tiedote – Porin seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma

Kirjoitettu 13.6.2024

Tunnetko olosi turvalliseksi Nakkilan liikenteessä? Osallistu asukaskyselyyn ja vaikuta turvallisuuteen!

Harjavalta, Huittinen, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Pori ja Ulvila sekä Varsinais-Suomen ELY-keskus ovat aloittaneet yhteistyön Porin seudun liikenneturvallisuussuunnitelman laatimiseksi. Suunnitelmassa määritellään toimenpiteet, joilla parannetaan sekä asukkaiden että alueen läpi kulkevan liikenteen turvallisuutta. Keskeisenä lähtökohtana ovat asukkaiden mielipiteet ja kokemukset liikenneturvallisuudesta ja liikkumisolosuhteista.

Seudun liikenneturvallisuus vaatii toimia – keskimäärin seitsemän kuolemaa ja 13 vakavaa loukkaantumista vuosittain

Viimeisen viiden vuoden aikana Porin seudun liikenteessä on tapahtunut 732 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Näissä onnettomuuksissa on vuosittain kuollut keskimäärin seitsemän henkilöä ja loukkaantunut vakavasti 13. Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteena on löytää ne toimenpiteet ja painopisteet, joilla liikenneonnettomuuksien määrää voidaan merkittävästi vähentää. Liikenneturvallisuustyö on jatkuvaa toimintaa, joka vaatii kunnan eri toimialojen panostusta sekä yhteistyötä paikallisten ja alueellisten toimijoiden kesken. Viime kädessä vastuu liikenneturvallisuudesta kuuluu kaikille.

Nakkilassa asuvien ja toimivien näkemyksiä sekä kokemuksia liikenneturvallisuudesta kerätään

Nakkilassa asuvien ja toimivien mielipiteet sekä kokemukset elinympäristönsä liikenneturvallisuudesta ja liikkumisen haasteista ovat keskeisessä roolissa uuden liikenneturvallisuussuunnitelman laadinnassa. Kyselyllä kartoitetaan alueen liikenneturvallisuusongelmia, ja se tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa konkreettisesti oman elinympäristön turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Osallistumalla kyselyyn voit olla mukana tekemässä Nakkilasta turvallisempaa ja viihtyisämpää paikkaa kaikille.

Vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Kyselyyn voi vastata 21.7.2024 mennessä osoitteessa: https://link.webropol.com/s/liikenneturvallisuuskysely

Vastaajien kesken arvotaan pyöräilykypärä.

Lisätietoja hankkeesta ja asukaskyselystä antavat:

Nakkilan kunta, Harri Kukkula, harri.kukkula (at) nakkila.fi

Varsinais-Suomen ELY-keskus, Silja Reinikainen, silja.reinikainen (at) ely-keskus.fi

Linea Konsultit Oy, Aleksi Krankka, aleksi.krankka (at) linea.fi