Ohje luvan hakemiseen

Viimeksi päivitetty 20.1.2025

Rakennusluvan hakeminen

Nakkilan rakennustarkastus on eri lupien hakemisessa siirtymässä Lupapiste-palveluun. Valitettavasti tämä ei vielä toimi. Mikäli luvan hakemisella on kiire, niin ottakaa yhteyttä rakennustarkastajaan. Lisäksi Nakkilan kotisivuja ollaan päivittämässä lainmuutoksen takia.

Nakkilan kunnassa otetaan käyttöön sähköinen asiointi rakentamisen lupa-asioissa vuoden 2025 alusta voimaan tulevan rakentamislain vaatimuksien takia. Palveluntarjoajana sähköisessä asioinnissa ja arkistoinnissa on Lupapiste.

Sähköisessä asioinnissa rakentamisen lupa-asioita voi hallita verkossa koko hakuprosessin ajan, ennakkoselvityksistä hankkeen päättymiseen.

Sähköinen asiointi mahdollistaa lupa-asioinnin ajasta ja paikasta riippumatta. Paperisia hakemuksia tai asiakirjoja ei tarvitse jatkossa tulostaa ja toimittaa, vaan dokumentit voidaan lisätä hakemukselle tiedostomuodossa. Palvelun kautta kaikki hankkeen kanssa työskentelevät näkevät prosessin etenemisen ja voivat esimerkiksi tarvittaessa pyytää tai toimittaa lisätietoa. Sähköinen asiointi sujuvoittaa ja nopeuttaa lupaprosessia, kun se on tullut tutuksi.

Asioinnin käyttö on hakijalle maksutonta, huolehdit vain itse luvan kuluista. Useita hankkeita hallinnoivien luvanhakijaorganisaatioiden on mahdollista rekisteröidä sisäistä hankehallintaa ja raportointia helpottava maksullinen Yritystili.

Palvelun käyttö:

  1. Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä tunnistautumalla. Käytä tunnistautumiseen ensisijaisesti mobiilivarmennetta, jos sinulla on sellainen käytössä. Vaihtoehtoisesti voit tunnistautua verkkopankin tunnuksilla. Rekisteröidyttyäsi palveluun kirjaudu sisään sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
  2. Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Palvelu ohjaa tarpeidesi mukaan tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen.
  3. Kutsu tarvittavat tahot hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdeltä. Hyväksyneiden tiedot voidaan valita suoraan hakemukselle. Jos hankkeelle vaaditaan pääsuunnittelija, on hän pääsääntöisesti vastuussa hankkeen edistämisestä ja viranomaiskommunikaatiosta Lupapisteessä.
  4. Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti ja voit jatkaa täydentämistä sopivana ajankohtana.
  5. Kysy tarvittaessa neuvoa hankekohtaisen ”Viestit”-ikkunan kautta.
  6. Jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen” -välilehdeltä.